To jest webowa wersja newslettera na kt├│ry mo┼╝esz si─Ö zapisa─ç klikaj─ůc tutaj

Cze┼Ť─ç!

Ostatnio postanowi┼éem napisa─ç ebooka i rozprowadza─ç go w do┼Ť─ç nietypowy sposób.

Pozwól, ┼╝e opowiem Ci o kilku sztuczkach, które doprowadzi┼éy do tego, ┼╝e przypadkiem stworzy┼éem reklamowe perpetuum mobile, a przy okazji zarobi┼éem kilka tysi─Öcy na bezp┼éatnym ebooku.

Wierz─Ö, ┼╝e moja metoda mo┼╝e mie─ç zastosowanie tak┼╝e i w innych bran┼╝ach, wi─Öc zapraszam do lektury.

P.S. je┼Ťli nie chcesz pozna─ç ca┼éej historii projektu, a jedynie samo mi─Ösko, to przejd┼║ do sekcji 'nietypowy model dystrybucji'

 

Co to za Ebook?

Grupa docelowa do której kieruj─Ö swój przekaz, to junior-admini i pocz─ůtkuj─ůcy DevOpsowie. Postanowi┼éem wi─Öc stworzy─ç dla nich mini zbiór zada┼ä, dzi─Öki któremu b─Öd─ů mogli podnie┼Ť─ç swoje kwalifikacje w tematach takich jak Ansible, Nginx, Docker, Apache (HTTP) i z szeroko poj─Ötej tematyki administracji Linuksem.

Wyszed┼é mi ebook maj─ůcy 17 stron, a odliczaj─ůc od tego ok┼éadk─Ö, wst─Öp i zako┼äczenie, jest tam 14 stron tre┼Ťci. S─ů to zadania wraz z podpowiedziami z wymienionych wcze┼Ťniej zagadnie┼ä.

Je┼Ťli ciekawi Ci─Ö jak to wygl─ůda, to pobierz go sobie:

Ôץ https://77.mrugalski.pl/

Ebook dla admin├│w

 

Cele projektu

Niekiedy ksi─ů┼╝ki pisze si─Ö dla s┼éawy, czasami dla pieni─Ödzy, a niektórzy robi─ů to po prostu z nudów.

Ja zasiadaj─ůc do pisania mia┼éem jeden cel:

Ôץ zwi─Ökszenie liczby subskrybentów mojego newslettera #unknowNews.

 

Stack technologiczny

Do realizacji projektu u┼╝y┼éem nast─Öpuj─ůcych elementów:

Musz─Ö tutaj zaznaczy─ç, ┼╝e 100% z elementów stacku technologicznego ju┼╝ posiada┼éem wcze┼Ťniej (kupi┼éem je pod poprzednie projekty), wi─Öc koszty poniesione tym razem wynios┼éy 0z┼é.

 

Przygotowania

Projekt rozpocz─ů┼éem oczywi┼Ťcie od napisania ebooka, co zaj─Ö┼éo mi oko┼éo 2 dni. Ja wiem, ┼╝e napisanie 17 stron da┼éoby si─Ö zrealizowa─ç nieco szybciej, ale najwi─Öcej czasu zaj─Ö┼éo mi wymy┼Ťlenie zada┼ä zawartych w ksi─ů┼╝ce i sprawdzenie ich na serwerze, czy faktycznie s─ů wykonywalne.

Drugim etapem przygotowa┼ä by┼éo zbudowanie landing page, czyli strony na której zainteresowana osoba mog┼éa pozostawi─ç swojego maila. Stron─Ö wyklika┼éem i podpi─ů┼éem do odpowiednich mechanizmów w godzin─Ö.

Trzeci etap to wyklikanie odpowiedniego produktu w SalesCRM - w jakim celu? o tym b─Ödzie pó┼║niej.

Czwarty etap to skonfigurowanie tzw. OTA - co to jest? czytaj dalej.

Po tych etapach byłem już gotowy do startu.

Oto jak wygl─ůda┼éa strona uko┼äczona strona:

Podgl─ůd strony

 

­čöą Nietypowy model dystrybucji ­čöą

Przede wszystkim postanowi┼éem nie komunikowa─ç w ┼╝aden sposób, ┼╝e ebook jest darmowy - bo nie jest.

W swoich komunikatach w social mediach (bo tam pocz─ůtkowo go promowa┼éem), stara┼éem si─Ö mówi─ç, ┼╝e ebooka mo┼╝na pobra─ç p┼éac─ůc za niego swoim adresem mailowym. Dla mnie prywatny adres danej osoby to rodzaj waluty i to w niej pobieram op┼éaty.

Ebooka mo┼╝na by┼éo jednak pobra─ç tak┼╝e i w drugi sposób. Na landing page umieszczony by┼é link do p┼éatno┼Ťci w modelu 'co ┼éaska, nie mniej ni┼╝'. Cena sugerowana ustawiona by┼éa na 5z┼é, a minimalna kwota, jak─ů da┼éo si─Ö wpisa─ç to 7z┼é. Oczywi┼Ťcie, je┼Ťli kto┼Ť mia┼é ochot─Ö, móg┼é cen─Ö podbi─ç (co kilka osób zrobi┼éo).

Do tej pory opis wygl─ůda jak typowy tzw. lead magnet, urozmaicony jedynie mo┼╝liwo┼Ťci─ů zap┼éacenia za niego.

 

Ôץ Co wi─Öc by┼éo tam wyj─ůtkowego?

Gdy u┼╝ytkownik poda┼é swojego maila na stronie, musia┼é potwierdzi─ç ch─Ö─ç zapisu na newsletter unknowNews, ale gdy to zrobi┼é, l─ůdowa┼é na tzw. OTA, a po drodze czeka┼éo go jeszcze kilka urozmaice┼ä.

 

Ôץ OTA, czyli One-Time-Offer

Pod t─ů tajemnicz─ů nazw─ů kryje si─Ö oferta jednorazowa, czyli taka, któr─ů u┼╝ytkownik zobaczy jeden raz, ma na skorzystanie z niej np. 15 minut i ju┼╝ nigdy wi─Öcej jej nie zobaczy.

Czym jest moje OTA w tym przypadku? Jest to kurs 'Ansible w godzin─Ö', który normalnie kosztuje 97z┼é, a w ramach OTA mo┼╝na zgarn─ů─ç go za 72z┼é. Jakby nie patrze─ç, op┼éaca si─Ö. Haczyk polega na tym, ┼╝e na podj─Öcie decyzji masz tylko 15 minut i po tym czasie wszystkie linki do zakupu ta┼äszego ebooka znikn─ů.

 

Ôץ W jaki sposób zrealizowa┼éem mechanizm OTA?

Wzorowa┼éem si─Ö na BeTimes, z którego kiedy┼Ť korzysta┼éem. Jest to prosty (ale i drogi, bo wychodzi 1100+ z┼éotych/rok) skrypt JS, który osadza si─Ö na swojej stronie i który blokuje oferty dla u┼╝ytkowników, którzy przekroczyli pewne okno czasowe (np. wspomniane 15 minut) i przenosi ich na alternatywn─ů stron─Ö z podzi─Ökowaniami.

Napisanie odpowiednika tej aplikacji zajęło mi około jednej godziny. Kodu nie udostępnię, bo nie chcę psuć biznesu Łukaszowi z BeTimes.

Je┼Ťli jednak jeste┼Ť programist─ů, to do samodzielnego stworzenia takiego mechanizmu potrzebujesz frontendu (wy┼Ťwietla licznik i robi redirect) i backendu (zapisuje unikalne ID usera w bazie i info, kiedy aktywowa┼é swoje OTA). Gdy backend wykryje, ┼╝e czas min─ů┼é, to wysy┼éa do frontendu informacj─Ö, ┼╝e ofert─Ö trzeba zablokowa─ç. Jak generowa┼éem ID usera? by┼éo to po┼é─ůczenie adresu IP u┼╝ytkownika z identyfikatorem przegl─ůdarki. 

Czy jest to bezpieczne rozwi─ůzanie? Ani troch─Ö! Ale o tym b─Ödzie pó┼║niej ;)

 

Ôץ Trzy drogi na OTA

Gdy u┼╝ytkownik potwierdzi┼é zapis na newsletter, to na jego skrzynce mailowej le┼╝a┼é ju┼╝ link do PDFa, a w przegl─ůdarce otwarta by┼éa OTA. Mog┼éy teraz zdarzy─ç si─Ö trzy scenariusze, które móg┼é zrealizowa─ç u┼╝ytkownik:

Oczywi┼Ťcie opcja pierwsza jest nie od uratowania, bo do zamkni─Ötego okna ju┼╝ raczej nie wróci.

Je┼Ťli przeszed┼é do p┼éatno┼Ťci, to tutaj mamy kolejne opcje do realizacji (o tym za chwil─Ö).

Ostatni scenariusz to 'wyga┼Ťnieta OTA'. W tej sytuacji u┼╝ytkownik jest przekierowywany na alternatywn─ů stron─Ö z podzi─Ökowaniami, która informuje go, ┼╝e ebook le┼╝y ju┼╝ na jego mailu oraz... prosi go o like lub share tej strony w social mediach, podaj─ůc w tym celu kolekcj─Ö przycisków, które jednym klikiem promuj─ů landing page.

Ta ostatnia strategia polega┼éa na tym, aby wykorzysta─ç w teorii spalon─ů okazj─Ö na zysk do wygenerowania wi─Ökszego ruchu na landingu. Sprawdzi┼éo si─Ö to do┼Ť─ç dobrze. Niektórzy z odwiedzaj─ůcych faktycznie klikali na like/share (cz─Ö┼Ťciej to pierwsze).

 

Ôץ U┼╝ytkownik przeszed┼é do p┼éatno┼Ťci

Je┼Ťli kto┼Ť otworzy┼é ju┼╝ stron─Ö p┼éatno┼Ťci, a w koszyku ma wrzucony kurs Ansible w godzin─Ö, to z du┼╝ym prawdopodobie┼ästwem go kupi, ale dlaczego mia┼ébym nie zwi─Ökszy─ç ewentualnych przychodów?

W chwili, gdy u┼╝ytkownik przegl─ůda swój koszyk i podaje dane do zamówienia, jego oczom ukazuje si─Ö okno upsellingu, namawiaj─ůce do kupna kolejnego kursu (tym razem Nginx w godzin─Ö), ale za pó┼é ceny.

Okno z komunikatem

Dzia┼éa to tak, ┼╝e przysz┼éy klient chc─ůcy wyda─ç u mnie 72z┼é, w konsekwencji wydaje 105z┼é.

Czy upselling działa? I to jak!

 

Ôץ Osoby chc─ůce zap┼éaci─ç za ebooka

My┼Ťlisz, ┼╝e gdy kto┼Ť klikn─ů┼é, ┼╝e nie chce podawa─ç maila i woli zap┼éaci─ç 5-9z┼é, to na tym ko┼äczy si─Ö mój ewentualny zysk? No niezupe┼énie...

Upselling

No pewnie, że skorzystałem z upsellingu i tym razem!

Gdy niedosz┼éy klient mia┼é ju┼╝ w koszyku ebooka, móg┼é r─Öcznie wpisa─ç cen─Ö, jak─ů jest w stanie za niego zap┼éaci─ç (ale nie mniej ni┼╝ 5z┼é).

W międzyczasie na jego ekranie pojawiał się mały popup:

Kurs nginx

Zwró─ç uwag─Ö, ┼╝e w upsellingu z OTA cena za Nginxa to 33z┼é, a tutaj w upsellingu kosztuje on 47z┼é.

Czyli wi─Öcej zyskuje ten, kto wi─Öcej u mnie kupuje, co powinno by─ç do┼Ť─ç logiczne.

Czy osoba chc─ůca zap┼éaci─ç 5z┼é za ebooka mo┼╝e si─Ö skusi─ç dodatkowo na kurs za 47z┼é? Ale┼╝ oczywi┼Ťcie! :D

 

Ôץ Podsumowanie metody

Jak więc widzisz, ta metoda przynosi zysk na wielu płaszczyznach:

 

Ôץ Reklamowe perpetuum mobile

No dobra, ale gdzie tutaj jest perpetuum mobile?

Pocz─ůtkowo, aby wprowadzi─ç proces dystrybucji ebooka w ruch, musia┼éem zaprz─ůc do roboty wszystkie moje kana┼éy w social mediach, dwie grupy na Facebooku (PromocjeIT oraz Mikrusy) oraz dwa newslettery (#unknowNews oraz PromocjeIT). To nada┼éo kampanii rozp─Öd.

Dodatkowo pozyskane lajki od osób, którym wygas┼éa OTA delikatnie zwi─Ökszy┼éy pr─Ödko┼Ť─ç rozpowszechniania tre┼Ťci.

Gdy zauważyłem, że liczba konwersji na stronie zaczęła spadać, zainwestowałem w reklamy na Twitterze.

Dlaczego tam? bo s─ů tanie, a na Twitterze siedzi du┼╝a liczba ludzi z bran┼╝y IT, wi─Öc tam mog─Ö znale┼║─ç moj─ů grup─Ö docelow─ů.

To w┼éa┼Ťnie ta reklama przemieni┼éa kampani─Ö w tytu┼éowe perpetuum mobile.

 

Ôץ Ile kosztuje pozyskanie jednego wej┼Ťcia na stron─Ö z Twittera?

A uwierzysz mi je┼Ťli powiem, ┼╝e kosztuje to oko┼éo jednego grosza? A dok┼éadniej mówi─ůc €0.0031.

Konwersja z Twittera

Zwró─ç uwag─Ö, ┼╝e dotarcie do ponad 3200 potencjalnie zainteresowanych osób kosztowa┼éo mnie oko┼éo 48z┼é. Je┼Ťli przynajmniej jedna osoba zdecydowa┼éaby si─Ö na skorzystanie z OTA, to by┼ébym 24z┼é na plus (pomijam podatki, to tak dla uproszczenia). Uwierz mi jednak, ┼╝e konwersja na OTA nie wynosi 0,003%.

Ile więc wynosi? U mnie jest to około 2,5%.

Czyli na 100 osób, które zobacz─ů OTA, prawdopodobnie 2 zdecyduj─ů si─Ö na kupno kursu.

 

Ôץ Reinwestycja zysków

Gdy uruchamiałem reklamę, postanowiłem, że cały zysk ze sprzedaży ebooka przeznaczę na reklamę i zapętlę ten proces.

Pojawiły się jednak dwa problemy:

 

W ten oto sposób wyszed┼é mi teoretycznie niesko┼äczony proces reklamowy, który sam siebie op┼éaca.

Mówi─Ö to oczywi┼Ťcie z przymru┼╝eniem oka, bo wiadomo, ┼╝e kiedy┼Ť grupa docelowa zostanie wyczerpana. 

 

Mało bezpieczny skrypt do OTA

Kilka technicznych osób napisa┼éo do mnie (mail/IM) z informacj─ů, ┼╝e uda┼éo im si─Ö obej┼Ť─ç mój system OTA.

Mieli 15 minut na zakup, ale sprytnie czyszcz─ůc ciasteczka i u┼╝ywaj─ůc np. VPNa (lub w jednym przypadku, komputera mamy) niedosz┼éym klientom uda┼éo si─Ö skorzysta─ç z oferty pomimo blokady.

Dosta┼éem wi─Öc sporo propozycji, jak móg┼ébym ulepszy─ç ten skrypt. Pomys┼éy s─ů fajne (i za wszystkie bardzo dzi─Ökuj─Ö!), ale ja nie zamierzam wprowadzi─ç ┼╝adnego z nich. Skrypt jest 'dziurawy by design'

No zastanów si─Ö chwil─Ö... ludzie walcz─ů o to, aby da─ç mi pieni─ůdze i obchodz─ů moje skrypty tylko po to, abym ja w konsekwencji na tym zarobi┼é. Jak wielk─ů mam motywacj─Ö do naprawy tego?

 

Efekty działań

Od 30 sierpnia do dzi┼Ť (15 wrze┼Ťnia), czyli w 16 dni osi─ůgn─ů┼éem nast─Öpuj─ůce rezultaty:

 

┼ü─ůczny przychód: 2902z┼é

┼ü─ůczne koszty: 48z┼é (reklama na Twitterze)

 

Najbardziej ciesz─Ö si─Ö z pierwszej pozycji, bo w ko┼äcu taki by┼é cel moich dzia┼éa┼ä. Przewa┼╝nie zdobywam oko┼éo 20-40 subskrybentów newslettera tygodniowo, co oznacza, ┼╝e w nieco ponad 2 tygodnie zdoby┼éem ich tyle, ile normalnie zdoby┼ébym w rok.

Uznaj─Ö to za sukces.

 

Gdy ludzie rzucaj─ů Ci k┼éody pod nogi, za┼éó┼╝ tartak

Jestem przekonany, ┼╝e przez my┼Ťl przeszed┼é Ci jeszcze jeden scenariusz.

"A co je┼Ťli kto┼Ť poda fa┼észywego, 10-minutowego maila, zabierze ebooka i po prostu wykorzysta za darmo Twoj─ů prac─Ö?"

To akurat jest norma w internecie. Na landing page w polu z mailem wpisano ┼é─ůcznie 413 ┼Ťmieciowych maili. Mam jednak list─Ö domen zablokowanych, wi─Öc wi─Ökszo┼Ť─ç z nich odsia┼éem.

Co dzia┼éo si─Ö z osob─ů, która wpisa┼éa fake maila? Dostawa┼éa komunikat, ┼╝e ebooka zawsze mo┼╝e kupi─ç, co dawa┼éo szans─Ö na zwi─Ökszenie przychodów.

Ma┼éo tego! Za┼éo┼╝y┼éem projekt na Githubie w którym dziel─Ö si─Ö swoj─ů baz─ů domen mailowych oferuj─ůcych jednorazowe adresy, co sprawia, ┼╝e i Ty mo┼╝esz takie domeny zablokowa─ç w swoim newsletterze.

Obecnie moja kolekcja ma niemal 3100 domen.

https://github.com/unkn0w/disposable-email-domain-list

Baza jest regularnie aktualizowana (czasami nawet kilka razy na tydzie┼ä), wi─Öc mo┼╝esz list─Ö pobiera─ç automatycznie i karmi─ç ni─ů swój system newsletterowy :)

 

Drobna pro┼Ťba

Je┼Ťli ten newsletter da┼é Ci jak─ů┼Ť warto┼Ť─ç, mo┼╝esz przeforwardowa─ç go do osób, którym równie┼╝ mo┼╝e si─Ö on przyda─ç.

Tutaj masz tak┼╝e wersj─Ö webow─ů, do prostszego udost─Öpniania w social mediach:

https://mrugalski.pl/nl/wl/dSwprYLISTStMZCACXaeTA

 

Tutaj znajdziesz archiwum poprzednich wyda┼ä:

https://mrugalski.pl/archiwum_prywatne.html

 

Do zobaczenia w przysz┼éo┼Ťci!

 

Jakub Mrugalski

pozdrawiam

Jakub 'unknow' Mrugalski

https://mrugalski.pl

Facebook Instagram YouTube Twitter Linkedin

Je┼Ťli nie chcesz wi─Öcej otrzymywa─ç ode mnie wiadomo┼Ťci, zawsze mo┼╝esz si─Ö wypisa─ç.